Umiejętności dziecka:
- nie przeszkadza w zabawie innym, nie zabiera zabawek
- samodzielnie korzysta z toalety, myje ręce i wyciera je
-zna pomieszczenia przedszkola szatnia, sala, łazienka
- wymienia imiona kolegów i koleżanek
-używa zwrotów grzecznościowych
-rozstaje się bez lęku z rodzicami
-bawi się zabawkami wg ich przeznaczenia
- odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-próbuje malować palcami
- próbuje być samodzielne w szatni
-nie oddala się od nauczyciela
-bawi się zabawkami z innymi dziećmi
-próbuje pokolorować obrazek
-potrafi wyszukać odpowiednią zabawkę
- próbuje zaśpiewać piosenkę z innymi dziećmi,
- wie, jak się zachować w określonych miejscach i sytuacjach
- zna swoich kolegów i koleżanki po imieniu
-bawi się chętnie z innymi
-nazywa zabawki
-używa form grzecznościowych
- stosuje się do zasad panujących w przedszkolu
- próbuje samodzielnie ubrać się i rozebrać
-próbuje śpiewać z innymi
-chętnie koloruje
- prosi o pomoc nauczyciela w przypadku trudności
-sprząta po skończonej zabawie
-próbuje śpiewać
-stawia się na zbiórki
-wykonuje polecenie nauczyciela
-próbuje rysować
-wymieni części ciała
- ma poczucie bezpieczeństwa
- zwraca się z prośbą do osoby dorosłej w momencie, gdy potrzebuje pomocy
- opowiada, co robiło w przedszkolu rodzicom
- wyszukuje obrazki tematyce „ruch uliczny”
-buduje z klocków
-bierze udział w zabawie ruchowej
-zachowuje się w sposób bezpieczny podczas wycieczki
- porusza się po drodze tylko z osobą dorosłą
-stosuje się do poleceń wzrokowych
-chętnie koloruje
- bawi się w miejscach bezpiecznych
- zna podstawowe kolory (żółty, niebieski)
- rozpoznaje wybrane znaki drogowe
- wskazuje uczestników ruchu drogowego (piesi, kierowcy)
-rozpoznaje dźwięki
- bierze czynny udział w zabawie
-rozpoznaje pojazdy
-wykonuje polecenia nauczyciela
-naśladuje odgłosy pojazdów
-nazywa poszczególne pojazdy
-w czasie wycieczki stara się iść parami
-buduje z klocków domki, ulice
- rozpoznaje różnego typu pojazdy
-wskazuje na obrazkach określone pojazdy
- potrafi się przedstawić imieniem i nazwiskiem
-wypowiada się na określony temat
-ustawia się szeregu
-wspólnie wykonuje pracę plastyczną
-stara się kolorować wg wzoru
- rozpoznaje policjanta po mundurze,
- wie, że policjant pomaga dzieciom w różnych sytuacjach
- wie co jest dobre, a co złe
- widzi różnice w kształtach liści i ich barwie
-uczestniczy w zabawie
- mówi krótki wiersz z pamięci
- wypowiada się prostymi zdaniami
-zbiera kolorowe liście
- nazywa kolory
-próbuje kolorować
- stara się wykonać ćwiczenie oddechowe
- zna właściwości fizyczne liści
- zauważa różnice (liście drzew iglastych i liściastych)
- dostrzega zmiany zachodzące w świecie roślin jesienią
- rozpoznaje zielony kolor
-maluje dłoń i odbija na kartce
-w sposób bezpieczny korzysta z urządzeń ogrodowych
-zbiera rozrzucone szyszki
- rozpoznaje niektóre drzewa liściaste po liściach lub owocach
- śpiewa z dziećmi znane piosenki
- powtarza określone fragmenty piosenki
-nazywa dary jesieni ułożone w kąciku przyrody
-ozdabia rysunek
- rozpoznaje na ilustracjach drzewa
-układa obrazek w całość
- słucha poleceń do zabawy
- nazywa mijane drzewa
-zbiera liście na bukiet
- nie oddala się od nauczyciela
-próbuje samodzielnie przebierać się w szatni
-stosuje się do reguł zabawy
-odgaduje odgłosy leśne z płyty cd
-śpiewa piosenkę
- nakleja kropki na sylwetę muchomora
- rozpoznaje grzyby jadalne i trujące
-rozpoznaje i nazywa niektóre kolory
-szuka znanych drzew
-wykonuje skłony
-przelicza liczebnikami głównymi
-koloruje farbami
- rozróżnia i nazywa owoce rosnące w Polsce
- mówi wierszyk z pamięci
- liczy w zakresie 2
-rysuje kredą
- poznaje owoce po smaku i zapachu
-dzieli owoce na jabłka, śliwki, gruszki
- nazywa przyniesione owoce
-określa ich wielkość
- posługuje się techniką malowania dłonią i palcami
- doprowadza pracę do końca
- myje ręce po skończonej pracy
-jest spostrzegawcze
-odgaduje jakiego owocu brakuje
-nazywa owoce
-określa rodzaj soku
- je z chęcią owoce ze świadomością, że są źródłem witamin
-myje ręce przed spożywaniem owoców
- spożywa tylko umyte owoce
-rozpoznaje drzewa owocowe
-otacza pętlą ulubiony sok
-odtwarza ruchy nauczyciela
-bawi się zgonie z innymi
-wie, ze owoce są zdrowe
- rozpoznaje bębenek i grzechotkę
-próbuje grać na tych instrumentach
-potrafi wykonać papierową kulę
-próbuje rzucić do celu
-odtwarza wiersz z pamięci
-składa obrazek z części
- rozpoznaje i nazywa owoce za pomocą zmysłów
- wypowiada się na forum grupy
-próbuje rozwiązywać zagadki