Umiejętności dziecka 4-letniego:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-uważnie słucha i rozpoznaje głos kolegów
-wypowiada się na temat kącików w swojej sali
-nazywa kąciki zbaw
-bawi się zgodnie z zasadami wspólnego kodeksu
-wykonuje podskoki obu nóż
-idzie w parze podczas spaceru
-stara się podskakiwać obunóż
-zapamiętuje miejsce położenia przedmiotu
-mówi umiarkowanym głosem
-rysuje siebie, przykleja kartkę ze swoim imieniem
-segreguje zabawki wg koloru
-rysuje swój autoportret
-właściwie posługuje się kredkami
-jest skoczne
-bawi się w sposób bezpieczny na placu
-skacze obunóż
-powtarza słowa rymowanki wykonując odpowiednie ruchy
-odkłada zabawki na miejsce
-odnajduje wyrazy przeciwstawne i je wypowiada
-posługuje się pojęciami wysoko, nisko
-śpiewa piosenkę i wykonuje właściwe ruchy
-zauważa zmiany w przyrodzie
-chętnie ćwiczy i śpiewa
-rozpoznaje osobę po opisie słownym
-jest spostrzegawcze
-dzieli się zabawkami
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawek i zabawy
-przelicza i posługuje się pojęciami: na, pod, za ,obok
-ma poczuci rytmu
-śpiewa rymowankę
-reaguje na zmianę tempa i rytmu
-ilustruje treść piosenki ruchem
-aktywnie uczestniczy w zabawie muzycznej
-koloruje wg wzoru
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-układa rytmy z wykorzystaniem zabawek
-zna pomieszczenia w przedszkolu i potrafi we właściwy sposób z nich korzystać
-wypowiada się zdaniem
-nie oddala się od grupy w czasie spaceru
-potrafi skakać obunóż
-powtarza dźwięki głośno i cicho
-samodzielnie wykonuje prace plastyczną
-przestrzega ustalonych wcześniej zasad
-wypowiada się na określony temat
-rozpoznaje i nazywa swoje emocje
-zauważa zmiany na drzewach
-potrafi się zrelaksować
-koloruje rysunek
-przestrzega ustalonych zasad
-odgaduje zagadki
-lepi z plasteliny określone przedmioty
-koloruje rysunek wg wzoru
-prawidłowo posługuje się kredkami
-słucha poleceń nauczyciela
-przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zbaw na palcu
-odgaduje nazwy przedmiotów po dotyku
-szanuje zabawki
-rysuje swojego kolegę
-zapamiętuje rymowankę
-chętnie ćwiczy
-rozpoznaje i wskazuje kierunki: prawy, lewy
-nazywa swoje części ciała
-wymieni części ciała tworzące pary
-bawi się zgodnie razem z innymi dziećmi
-reaguje na polecenia
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-odkłada zabawki na miejsce
-bawi się w sposób bezpieczny i zgodny
-wycina elementy puzzli
-składa obrazek w całość
-posługuje się określeniami: duży, mały
-rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie
-improwizuje do muzyki
-reaguje na polecenia
-samodzielnie przebiera się w szatni we właściwy strój
-szybko ustawia się w pary
-rysuje na określony temat
-odgaduje dźwięki wydawane przez instrumenty
-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
-tworzy własne wypowiedzi
-chętnie uczestniczy w zabawach integracyjnych
-z uwagą i zachowując właściwą postawę ogląda film
-wypowiada się na temat treści filmu
-przestrzega zasad kodeksu
-odnajduje szybko parę
-aktywnie uczestniczy w zabawie muzyczno-ruchowe
-przestrzega ustalonych zasad
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-rysuje i koloruj samochody
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-aktywnie ćwiczy
-słucha uważnie nauczyciela
-przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie obserwacji
-zna zasady przechodzenia przez ulice i poruszania się po chodniku
-reaguje na sygnał wzrokowy
-recytuje rymowankę
-bawi się zgodnie w małych grupach
-dzieli się swoją wiedzą
-naśladuje głosem dźwięki
-nazywa niektóre ze znaków drogowych
-wycina po linii prostej
-reaguje na polecenia
-w bezpieczny sposób korzysta ze sprzętu na palcu zabaw
-reaguje na polecenia
-precyzyjne łączy kreski i koloruje
-potrafi ocenić postepowanie
-aktywnie uczestniczy w zabawie pantomimicznej
-porównuje wielkość przedmiotów
-posługuje się określeniami „przód”, „tył”
-sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela
-nazywa marki samochodów
-przelicza dźwięki i podaje właściwą ich liczbę
-rysuje po śladzie
-kontroluje swój glos podczas zabawy z kolegami
-rysuje linie pionowe
-powtarza słowa piosenki
-ma poczucie rytmu
-zauważa zmiany w przyrodzie jesienią
-naśladuje w zabawie pojazdy
-odgaduje zagadki
-rysuje pojazd
-bawi się wg własnego wyboru
-wymienia słowa o znaczeniu przeciwnym
-wypowiada się nt. pojazdów uprzywilejowanych
-za numery telefonów
-podaje sposoby rozwiązania trudnych sytuacji na drodze
-orientuje się w kierunkach: na lewo, na prawo
-układa rytmy z figur
-bawi się zgodnie w zespołach
-potrafi precyzyjne wycinać i przyklejać
-powtarza rytmicznie słowa
-słucha uważnie treści wiersza
-wypowiada się na tematy związane z jesienią
-wymieni dary jesieni
-nazywa drzewa
-naśladuje określone czynności
-bawi się zgodne ze swoimi zainteresowaniami
-szanuje prawa innych podczas zabawy
-stara się precyzyjnie kolorować
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-prosi o pomoc nauczyciela w razie trudności
-słucha poleceń
-segreguje dary jesieni
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-segreguje liście określając ich kształt, kolor
-układa rytmy z liści
-słucha poleceń podczas zabawy ruchowej
-zauważa zmiany w otoczeniu
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-spacerując z listkiem postępuje wg instrukcji
-porządkuje zabawki po skończonej zabawie
-powtarza słowa rymowanki
-rysuje spirale „tory wirujących listków”
-wymieni cechy jesieni
-ilustruje ruchem treść piosenki
-słucha wiersza z uwagą
-rozpoznaje i nazywa jesienne kolory
-reaguje na polecenia nauczyciela
-chętnie koloruje wspólny obrazek
-bawi się zgodnie z innymi
-lepi określone formy z plasteliny
-tworzy logiczne wypowiedzi
-zbiera liście , tworzy bukieciki
- reaguje na polecenia nauczyciela
-prawidłowo mówi zgłoski
-rysuje drzewa
-właściwie się zachowuje
-wycina jabłuszka i przykleja wg polecenia
-prawidłowo wypowiada zgłoski
-słucha uważnie wiersza i zapamiętuje jego treść
-recytuje fragmenty wiersza
-ma poczucie równowago
-podczas spaceruj idzie para za parą
-ma poczucie równowagi
-samodzielnie kalkuje wzory i koloruje
-tworzy logiczne wypowiedzi
-współdziała z innymi w zabawie
-dzieli słowa na sylaby
-chętnie ćwiczy
-wykonuje prace wg instrukcji
-dba o porządek w miejscu pracy
-ma poczucie równowagi
-wykonuje zadania matematyczne
-rysuje po śladzie
-kreśli w powietrzu kształty owoców
-przelicza w zakresie do 3 i więcej
-tworzy pary
-rozumie sens i znaczenie spacerów
-koloruje obrazek wg kodu
-posługuje się umiarkowanym głosem
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-przelicza prawidłowo
-odgaduje owoce po dotyku
-rozpoznaje i nazywa instrumenty perkusyjne
-ma poczucie rytmu
-gra na wybranych instrumentach
-zna smaki owoców i opisuje je słowami
-rysuje obrazek na dany temat
- sprawnie rysuje pętle wokół grupy przedmiotów
-nazywa owoce i przetwory z nich zrobione
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-rozumie potrzebę zdrowego odżywiania
-potrafi wypełnić plasteliną daną powierzchnię
-śpiewa poznaną piosenkę
Umiejętności dziecka 5-letniego:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-potrafi się przedstawić
-jest aktywne w czasie ćwiczeń
-zna bohaterów naszych podręczników
-buduje dłuższe wypowiedzi
-zna zasady zachowania
-rysuje portret Treflinki
-wie jak narysować portret
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa
-słucha poleceń nauczyciela
-kończy rozpoczęte zdanie
-rysuje siebie i podpisuje swoim imieniem
-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
-jest sprawne manualnie
-tańczy i śpiewa razem z innymi
-rozpoznaje, nazywa i przedstawia różne emocje
-wypowiada się na forum grupy
-ma poczucie rytmu
-rytmizuje tekst
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa w czasie zabawy na placu
-odnajduje parę
-zna zabawę „Jesteśmy jagódki”
- rysuje własny nastrój
-sprząta zabawki po zabawie
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-kończy rozpoczęte zdanie
-jest spostrzegawcze
-wymieni części twarzy
-układa z mozaiki postać ludzką
-wymieni funkcje rąk i nóg
-jest sprawne ruchowo
-nazywa drzewa i krzewy napotkane w czasie spaceru
-aktywnie uczestniczy w zabawach pantomimy
-precyzyjnie koloruje postać
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-koloruje wg kodu
-mówi miłe słowa kolegom i koleżankom
-powtarza fragmenty piosenki
-śpiewa nowo poznaną piosnkę
-rysuje kredkami na określony temat
-przestrzega zasad kodeksu
-reaguje na polecenia nauczyciela
- jest twórcze
-koloruje wg kodu
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-dzieli się zabawkami z innymi
-rytmizuje podany tekst
-reaguje na polecenia nauczyciela
-wspólnie z innymi tworzy kodeks zasad
-przestrzega zasad ustalonego kodeksu
-jest sprawne ruchowo
-poprawnie wykonuje skoki
-pokonuje przeszkody skacząc obunóż
-odnajduje swoja parę
-zapamiętuje i odtwarza ruchy
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wypowiada się na forum grupy
-rysuje wg polecenia
-słucha uważnie opowiadania
-odpowiada na pytania
-określa prawidłowe zachowania dzieci
-rysuje na określony temat
-prawidłowo posługuje się kredkami
-reaguje na polecenia
-kończy rozpoczęte zdanie
-wypowiada rytmicznie tekst
-bawi się w małych grupach
-pomaga innym w czasie sprzątania
-dzieli słowa na sylaby
-odgaduje po opisie słownym
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania
-zna zasady bezpiecznej zabawy na placu
-ma poczucie rytmu
-odtwarza podany rytm
-wymyśla melodię dla rymowanki
-reaguje na polecenia nauczyciela
-maluje na określony temat
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-bawi się wg własnych zainteresowań
-odkodowuje rysunek
-jest spostrzegawcze
-przelicza prawidłowo w zakresie dostępnym dzieciom
-jest sprawne ruchowo
-potrafi utrzymać równowagę na jednej nodze
-idzie na spacer „para za parą „
-słucha poleceń w zabawie ruchowej
-śpiewa piosnkę
-odgaduje nazwy przedmiotów po dotyku
-bawi się wg własnego wyboru
-ma poczucie rytmu
- dzieli imiona na sylaby
-ogląda z uwagą i zainteresowaniem film
-wypowiada się na forum grupy nt. treści filmu
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-dba o estetykę pracy
-w sposób właściwy korzysta ze sprzętu
-reaguje na polecenia nauczyciela
-śpiewa i bawi się przy tradycyjnej piosence
-reaguje na polecenia
-zapamiętuje i powtarza rytm ruchowy
-nazywa poszczególne figury geometryczne
-zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w przedszkolu
-wypowiada się na forum grupy
-jest sprawne ruchowo
-ma poczucie równowagi
-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy
-jest spostrzegawcze
-zna zabawę „Chodzi….
-korzysta z zabawek nie wywołując hałasu
-używa zwrotów grzecznościowych
-zna zasady bezpiecznego poruszania się po ulicach
-ma dobrą orientację
-jest spostrzegawcze
-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy i kamizelkę odblaskową
-stosuje zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulice
- samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-przestrzega zasad kodeksu
-słucha i reaguje na polecenia nauczyciela
-koloruje sygnalizator właściwymi kolorami
-odkłada zabawki na miejsce
-układa pojazdy wg kolejności i polecenia
-śpiewa i bawi się przy znanej dzieciom piosence
-zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
-wypowiada się na forum grupy
-ma poczucie rytmu
-bawi się przy muzyce
-pamięta o zasadach bezpiecznej zabawy na placu
-szybko reaguje na sygnał wzrokowy
-prawidłowa powtarza dźwięki artykulacyjne
-mówi umiarkowanym głosem
-dzieli słowa na sylaby
-aktywnie ćwiczy
-rozpoznaje i nazywa znaki drogowe
-klasyfikuje je wg określonej cechy
-rzuca do celu
-jest sprawne ruchowo
-określa logiczność wypowiedzi
-bawi się wg własnych zainteresowań i wyboru
-bawi się zgodnie w małych zespołach
-prawidłowo przelicza
-rozpoznaje odgłosy pojazdów
-bawi się przy muzyce
-ma poczucie rytmu
-biega w rytm ósemek
-rysuje znaki wg szablonu
-samodzielnie wykonuje znak drogowy
-dba o estetykę swojej pracy
-przestrzega zasad bezpieczeństwa na placu przedszkolnym
-precyzyjnie rysuje koła i kwadraty
-bawi się razem z innymi przy znanej dzieciom piosence
-przestrzega zasad
- odgaduje nagrane odgłosy miasta
-jest szybkie i zwinne
-zna numery alarmowe na policję, straż pożarną i pogotowie
-wypowiada się na forum grupy
-rzuca celnie
-jest sprawne ruchowo
-stosuje się do zasad zabawy
-tworzy przeciwieństwa do podanych słów
-dokonuje analizy sylabowej słów
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-dokonuje analizy sylabowej -reaguje na sygnały
-zna i wymieni cechy charakterystyczne dla jesieni
-wypowiada się na forum grupy
-samodzielnie tworzy pracę plastyczną
-maluje farbami na określony temat
-przelicza poprawnie
-układa wg kodu
-precyzyjnie wycina
-dzieli się z innymi atrakcyjnymi zabawkami
-koloruje wg kodu
-ma orientację przestrzenną
-rozpoznaje i nazywa gatunki drzew iglastych i liściastych
-wykonuje polecenia ruchowe
-ilustruje ruchem treść piosenki
-ma poczucie rytmu
-przestrzega zasad kodeksu
-prawidłowo maszeruje
-powtarza rymowankę
-przelicza prawidłowo i odwzorowuje ilość elementów
-bawi się zgodnie w zespołach
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-jest kreatywne
-śpiewa i tańczy przy piosence
-wymieni nazwy dni tygodnia wg kolejności
-określi jaki jest dzisiaj dzień tygodnia
-jest sprawne ruchowo
-wykonuje prawidłowo wszystkie ćwiczenia
-maszeruje po kole
-odgaduje nazwy jesiennych darów
-koloruje wg kodu liczbowego
-bawi się wg własnego wyboru
-wypowiada się logicznymi zdaniami
-reaguje na sygnały
-nazywa instrumenty perkusyjne
-prawidłowo się nimi posługuje
-tworzy muzykę
-samodzielnie wykonuje prace plastyczną nową techniką
-prawidłowo przelicza i maszeruje
-rozwijanie umiejętności matematycznych
-szanuje prawa innych w czasie zabawy
-śpiewa i bawi się pry znanej piosence
-odgaduje zagadkę
-słucha z uwagą wiersza
-wypowiada się na temat treści wiersza
-jest sprawne ruchowo
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
-stara się utrzymać jak najdłużej oddech
-jest sprawne manualnie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-precyzyjnie kalkuje wzory
-układa zdania o jesieni
-słucha uważnie wiersza
-zapamiętuje fragmenty wiersza
-mówi wiersz z pamięci
-maluje farbami na określony temat
-we właściwy sposób posługuje się pędzlem
-naśladuje ruchy zwierząt
-przelicza i określa ilość
-sprząta po skończonej zabawie
-przestrzega ustalonych zasad
-koloruje wg kodu
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
-samodzielnie przebiera się w szatni
-wie jak należy zachować się w miejscu publicznym
- tworzy melodię do słów wiersza
-rytmizuje tekst
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-reaguje na polecenia nauczyciela
-wypowiada się na określony temat
-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
-zna i śpiewa piosenkę „Poszło …..
-posługuje się pojęciami duży- mały
-prawidłowo przelicza elementy zbiorów
-jest sprawne ruchowo
-zauważa zmiany w przyrodzie jesienią
-reaguje na polecenia słowne
-tworzy zdrobnienia
-jest spostrzegawcze
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-rozpoznaje i nazywa owoce
-segreguje owoce na krajowe i egzotyczne
-ilustruje ruchem treść opowieści
-czerpie radości podczas zabawy
-jest sprawne manualnie
-dba o estetykę pracy
-dobiera w sposób właściwy strój do pogody
-klasyfikuje owoce
-określa pierwszą głoskę w słowach
-bawi się zgodnie z innymi
-dzieli się zabawkami
-bawi się przy zabawie muzycznej „Ojciec….
-układa puzzle
-odgaduje zagadki o owocach
-nazywa poszczególne owoce
-jest sprawne ruchowo
-dostosowuje strój do warunków atmosferycznych
-słucha i reaguje na sygnały
-lepi z plasteliny na określony temat
-śpiewa razem z innymi