Umiejętność dziecka 4letniego:
-bawi się zgodnie z innymi
-posługuje się pojęciami: na, pod, za ,obok
-odgrywa przypisane sobie role
-wyjaśni pojęcia: karnawał, przebierańcy
-wypowiada się nt. zapamiętanego balu
-chodzi parami podczas spaceru
-reaguje na polecenia nauczyciela
-śpiewa i tańczy
-wycina elementy i odpowiednio je przykleja
-szanuje prawa innych w zabawie
-rysuje na temat
-śpiewa rymowankę
-koloruje wg wzoru
-prawidłowo posługuje się kredkami
-zachowuje porządek w miejscu pracy
-reaguje na polecenia
-wybiera właściwe przedmioty
-chętnie pomaga innym
-bawi się w wybranych kącikach
-układa puzzle
-tańczy do muzyki z rekwizytem
-prawidłowo posługuje się pojęciami dotyczącymi otoczenia
-przelicza liczebnikami porządkowymi
-określa kształt i kolor chmur
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
-dzieli się zabawkami
-mówi umiarkowanym głosem
-jest spostrzegawcze
-ma bogata wyobraźnię
-śpiewa i tańczy przy muzyce
-reaguje na sygnał dźwiękowy
-aktywnie uczestniczy w zajęciu
-zna znaczenie ruchu dla zdrowia
-szybko łączy się w pary
-układa rytmy matematyczne
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-przestrzega ustalonych zasad
-tańczy i śpiewa do określonej piosenki
-słucha z uwagą opowiadania
-tańczy w parze
-obserwuje i wyciąga wnioski
-prawidłowo przelicza balony
-nazywa pokarm poszczególnych zwierząt
-śpiewa i bawi się przy piosence
-odtwarza fragmenty wiersza z pamięci
-odpowiada na pytania
-wskazuje pokarmy zwierząt leśnych
-wie kto to jest leśniczy
-segreguje wg gatunku
-wypowiada się nt. lasu
-sprząta po skończonej zabawie
-mówi wiersz z pamięci
-odgaduje nazwę zwierzątka
-maluje farbami na podany temat
-nazywa ptaki zimujące u nas
-lepi kule śniegowe
-bawi się w sposób bezpieczny
-przeskakuje niskie przeszkody
-łączy figury w całość i odgaduje ich nazwy
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-słucha odgłosów i je rozpoznaje
-przelicza w zakresie dostępnym sobie
-określa liczebność (mało, dużo, po równo)
-używa określeń: wysoko, nisko
-samodzielnie się przebiera i skalda ubrania
-przeskakuje przeszkody
-maluje lisa
-słucha uważnie
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-współdziała w zabawie
-wspólnie śpiewa piosenkę
-koloruje ptaki
-powtarza z pamięci treść piosenki
-przestrzega zasad kodeksu przedszkolaka w czasie zabaw na placu
-słucha poleceń
-określa położenie
-koloruje sarnę
-maluje na określony temat
-wypowiada się na forum grupy logicznymi zdaniami
-posługuje się zdobytą wiedzą o ptakach i zwierzętach leśnych
-wie jak należy zachowywać się w lesie
-słucha poleceń nauczyciela
-nazywa zimowe domy zwierząt
-określa logiczności lub nielogiczność wypowiedzi
-śpiewa i tańczy „Grozika”
-opowiada o swoich babciach i dziadkach
-potrafi rzucać do celu
-interesuje się zmianami w przyrodzie zimą
-rzuca do określonego celu
-słucha z uwagą wiersza
-precyzyjnie rysuje wzory
-projektuje i buduje
-rysuje kwiatek dla babci
-rytmizuje tekst
-potrafi stemplować
-projektuje pracę i samodzielnie ja wykonuje
-lubi pracę zespołową
-wspólnie ustala plan działania
-celnie rzuca
-zachowuje właściwą postawę podczas oglądania filmu
-zna sposoby na niechorowanie
-precyzyjnie koloruje
-prawidłowo posługuje się przyborami
-odgaduje zagadki
-zna kolory
-określa zauważone wcześnie zmiany i je porównuje z bieżącymi
-bawi się przy piosnce „Jawor”
-chętnie bierze udział w pantomimie
-reaguje na sygnały
-powtarza motywy rytmiczne
-rytmizuje tekst
-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy
-aktywnie uczestniczy w zabawie muzyczno- ruchowej
-przestrzega zasad kodeksu
-maluje laurkę
-aktywnie ćwiczy
-szybko ustawia się w kółeczko
-z zainteresowaniem ogląda film
-zachowuje właściwą postawę podczas projekcji
-wdrażanie do samodzielności podczas przebierania się w strój wyjściowy
-rytmizuje tekst
-rysuje prezenty
-słucha utworu muzyki klasycznej
-wymieni sprzęt do zabaw zimowych
-kończy rozpoczęte zdanie
-ma wyobraźnię plastyczną
-recytuje poznany wiersz
-maluje na określony temat
-przykleja gotowe elementy
-dba o estetykę pracy
-nazywa poszczególne dziedziny sportu
-mówi umiarkowanym głosem
-słucha uważnie muzyki
-rozpoznaje koło spośród innych figur
-reaguje na polecenia
-układa kompozycje kół
-składa koło z części w całość
-maluje zimowe obrazki
-śpiewa w grupie poznane wcześniej piosenki
-chętnie pomaga innym w różnych zadaniach
-maluje na określony temat
-bawi się przy muzyce
-uczestniczy w zabawach porannych
-uważnie słucha utworów
-ilustruje ruchem treść piosenki
-potrafi namalować bałwana
-zna i bawi się przy piosence „Pingwin”
-odkłada zabawki po skończonej zabawie
-szanuje prawa innych w zabawie
-bierze udział w zabawie ruchowo-muzycznej
-opowiada przygody bałwanka
-tworzy zdania logiczne i poprawne pod względem gramatycznym
-wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia
-uważnie słucha wiersza o zimie
-kontroluje głos w czasie zabawy
Umiejętności dziecka 5letniego:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-zna zabawę w „Balonika”
-prawidłowo powtarza zgłoski i głoski
-wyjaśni pojęcie „karnawał”
-buduje logiczne i wielozdaniowe wypowiedzi
-odgaduje nazwy postaci z bajek
- samodzielnie projektuje suknię
-precyzyjnie posługuje się nożyczkami
- reaguje na polecenia
-powtarza zdania z rymowanki
-odgaduje i koloruje
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-słucha uważnie
-przelicza i dorysowuje właściwą ilość elementów
-uważnie słucha wiersza
-odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
-wypowiada się na forum grupy
-ilustruje ruchem charakter muzyki
-przestrzega zasad kodeksu bezpiecznej zabawy
-słucha poleceń nauczyciela
-rysuje mazakami wg własnego pomysłu
-jest spostrzegawcze
-sprząta zabawki
-bawi się zgodnie z przyjętymi zasadami
-precyzyjnie rysuje
-rozpoznaje rymy
-prawidłowo przelicza w danym zakresie
-układa, rozpoznaje i kontynuuje określone rytmy
-prawidłowo wykonuje zadania i ćwiczenia ruchowe
-jest zręczne i sprawne ruchowo oraz samodzielne
-reaguje na polecenia nauczyciela
- jest spostrzegawcze
-dzieli się zabawkami
-bawi się wg własnego wyboru
-koloruje wg własnego pomysłu
-tworzy pary
-słucha i ilustruje treść wiersza sylwetami
-wyjaśni pojęcie karnawał
-ozdabia szablon wg własnego pomysłu
-jest oryginalne w swoim projektowaniu
-przestrzega zasad kodeksu
-reaguje na polecenia
-śpiewa znane piosenki
-odtwarza określony wzór
-szanuje prawa w zabawie
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
-dzieli się zabawkami
-chętnie uczestniczy w zabawie przebierania się
-liczy w słowach sylaby
-dzieli słowa na sylaby
-słucha uważnie opowiadania
-odpowiada na pytania
-czeka na swoją kolej podczas wypowiadania się
-jest sprawne i zręczne
-mówi o oznakach zimy
-reaguje na polecenia nauczyciela
-rozpoznaje przedmioty po dotyku
-precyzyjnie wycina
-przestrzega ustalonych zasad
-mówi rytmicznie rymowankę
-śpiewa znaną piosenkę- zabawę
-słucha uważnie wiersza
-wymieni dni tygodnia
-odpowiada na pytania
-pomaga ptakom w zimie
-lepi z plasteliny ptaszka
-dba o porządek w miejscu pracy
-nazywa ptaki
-prawidłowo powtarza zgłoski
-przelicza prawidłowo
-rysuje właściwą ilość elementów
-szanuje przybory i zabawki przedszkolne
-rysuje wg wzoru
-powtarza rymowankę
-potrafi opowiedzieć o życiu i zwyczajach lisów
-wypowiada się na określony temat
-prawidłowo powtarza zgłoski
-współdziała w zabawie z rówieśnikami
-reaguje na zmiany poleceń
-potrafi się zrelaksować
-odgaduje zagadki
-prawidłowo wypowiada nazwy zwierząt
-odkłada zabawki na właściwe miejsce
-wie jak należy pomagać ptakom w czasie zimy
-posługuje się pojęciami nad, pod, obok, za, przed, przy
-rysuje ptaki wg instrukcji
-kontynuuje określony rytm
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
-określa ilość, kolor i kształt chmur
-reaguje na zmianę polecenia
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-precyzyjnie koloruje rysunek
-samodzielnie organizuje sobie czas
-dokonuje analizy i syntezy wzrokowej
-dzieli nawy ptaków na sylaby
-tańczy w rytm melodii
-określa wysokość dźwięków
-powtarza podany rytm
-precyzyjnie wycina
-dba o estetykę swojej pracy
-potrafi celnie rzucać do celu
-reaguje na polecenia
-dzieli słowa na sylaby
-rysuje określone wzory
-współdziała w zabawie
-zachęcenie do współdziałania
-śpiewa piosenkę i bawi się przy niej
-odgaduje zagadki słuchowe
-rozpoznaje i nazywa zwierzęta
-opowiada o ich zwyczajach
-jest zręczne i sprawne ruchowo
-rozumie jak ważne dla zdrowia są spacery
-reaguje na polecenia nauczyciela
-dobiera właściwe rymy
-powtarza rymowankę
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-śpiewa poznaną piosnkę
-precyzyjnie wycina
-słucha uważnie treści inscenizacji
-uczy się na pamięć fragmentów inscenizacji
-tworzy własne wypowiedzi
-wypowiada się na forum grupy
-rzuca do celu
-słucha poleceń nauczyciela
-rysuje członów rodziny
-opowiada o swoich rodzinach
-nazywa członków rodzin
-przestrzega ustalonych zasad
-jest spostrzegawcze
-rysuje spirale w powietrzu
-słucha uważanie wiersza
-zna niektóre z zabaw
-wymieni nazwy zabaw
-odtwarza z pamięci fragmenty piosenki
-reaguje na zmiany w muzyce
-śpiewa piosenkę
-słucha poleceń nauczyciela
- odgaduje zagadki i wybiera właściwe rozwiązania
-porządkuje po skończonej zabawie
-we właściwy sposób posługuje się głosem
-śpiewa piosenkę
-łączy obrazki z cieniami
-rozpoznaje figury geometryczne
-prawidłowo przelicza
-jest zwinne i sprawne ruchowo
-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy
-rysuje portret dziadka
-wypowiada się nt. ulubionych zajęć dziadków
-sprząta po skończonej zabawie
-bawi się zgodnie z rówieśnikami
-buduje logiczne zdania
-zna zainteresowania dziadków
-rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie
-powtarza rymowankę
-ilustruje ruchem piosenkę
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-przestrzega ustalonych zasad
-reaguje na polecenia nauczyciela
-tworzy ciąg opowiadania
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-jest spostrzegawcze
-śpiewa znana piosenkę
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na określone pytania
-jest sprawne ruchowo
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
-zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń
-projektuje wg własnego pomysłu
-jest spostrzegawcze
-bawi się zgodnie w zespołach
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-projektuje obrazek zimowy
-bawi się przy piosence „Pingwin”
-zna i wymienia właściwości śniegu
-wypowiada się nt. zabaw zimowych
-poprawnie rysuje i wycina figury geometryczne
-we właściwy sposób korzysta z szablonu
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-nie potrąca innych podczas zabawy
-ilustruje ruchem treść piosenki
-przestrzega ustalonych zasad
-bawi się we właściwy sposób
-rysuje wg wzoru
-śpiewa piosenkę razem z innymi dziećmi
-wymieni kilka dyscyplin sportowych
-mówi wiersz z pamięci
-uważnie słucha innych
-tańcząc reaguje na zmianę hasła
-tańczy przy muzyce
-oczyszcza buty ze śniegu
-biega nie potrącając innych
-potrafi regulować oddech
-precyzyjnie wycina i układa
wg kodu
-bawi się zgodnie z innymi
-bawi się zgodnie z innymi
-mówi umiarkowanym głosem
-jest zręczne
-ma poczucie równowagi
-układa bałwanka wg wzoru
-dokonuje właściwych obliczeń, prawidłowo przelicza
-jest sprawne ruchowo
-jest zręczne, zwinne
-spaceruje parami zwartą grupą
-biega nie potrącając innych
-improwizuje ruchowo przy muzyce
-prawidłowo wykonuje zadania matematyczne
-dba o porządek w sali zabaw
-jest spostrzegawcze
-dzieli słowa na sylaby
-aktywnie uczestniczy w zabawach porannych
-odróżnia dźwięki wysokie i niskie
-gra na instrumentach perkusyjnych
-wykleja szablon bibułą
-dba o estetykę pracy
-sprząta po skończonej pracy
-samodzielnie przebiera się w szatni
-mówi wiersz z pamięci
-rysuje po śladzie
-prawidłowo posługuje się ołówkiem
-bawi się zgodnie z innymi
-bawi się przestrzegając zasad kodeksu przedszkola
-jest spostrzegawcze
-rozumie pojęcie „wczoraj”
-wypowiada się pełnym, logicznym zdaniem
-mówi wiersz z pamięci
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
-jest sprawne ruchowo
-bawi się zgodnie z innymi
-biega bez potrącania innych
-maluje farbami wykorzystując różne kolory
-tworzy własne improwizacje ruchowe przy muzyce