Umiejętności dziecka 4letniego:
-radzi sobie w sytuacjach konfliktowych
-bawi się w teatr
-ma odwagę występować na forum grupy
-słucha wiersza z uwagą
-uczy się fragmentów wiersza na pamięć
-bawi się ze wszystkimi dziećmi, pomaga nieśmiałym
-naśladuje określone postaci
-pokazuje i rozpoznaje emocje
-szanuje zabawki przedszkolne
-bawi się w teatr
-jest twórcze
-z uwaga ogląda film
-wypowiada się nt. jego treści
-jest sprawne ruchowo
-prawidłowo wykonuje poszczególne ćwiczenia
-czerpie radość ze wspólnej zabawy
-uczy się pokazywać emocje
-akceptuje swoją emocjonalność
-przestrzega ustalonych zasad
-odgaduje zagadki słuchowe
-jest twórcze podczas budowania
-prawidłowo przelicza w zakresie 4 i więcej
-prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
-naśladuje określone postaci
-lepi z plasteliny na określony temat
-przelicza i łączy w grupy
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-z uwagą słucha wierszyka
-chętnie bierze udział w zabawach porannych
-naśladuje ruchy zabawek
-śpiewa piosenkę
-szybko reaguje na określone hasło i łączy się w parę
-potrafi rywalizować
-godzi się z porażką
-reaguje na zmianę polecenia
-dorysowuje elementy tworząc obrazek
-tańczy i bawi się przy piosence
-używa zwrotów grzecznościowych
-rysuje na określony temat
-śpiewa podane przez nauczyciela zdania
-potrafi ułożyć kilka zdań o teatrze
-wie jak nazywają się poszczególne lalki teatralne
- współdziała z innymi w zabawie
-śpiewa i tańczy
-rysuje na określony temat
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawek i zabawy
-przestrzega zasad kodeksu przedszkolnego
-układa obrazek w całość
-chętnie pomaga innym w różnych czynnościach
-słucha informacji na temat tradycji wielkanocnych
-zna i wymieni te tradycje
-uważnie słucha wypowiedzi innych
-wykonuje zajęcze skoki
-określa wielkość przedmiotów
-ozdabia wg własnego pomysłu
-wymieni tradycje wielkanocne
-ozdabia plasteliną szablon jajka
-samodzielnie wykonuje pracę
-sprawnie wykonuje skoki zajęcze
-słucha piosenki- śpiewa jej fragmenty
-pokojowo rozwiązuje konflikty
-wykonuje pracę wg instrukcji
-określa położenie sylwet
-prawidłowo przelicza elementy zbioru
-prawidłowo wykonuje skoki
-obserwuje drzewa
-rysuje kwiaty forsycji
-układa elementy po równo w grupach
-słucha wiersza z uwagą
-uważnie słucha kolegów
-ogląda z zainteresowaniem film
-tworzy dłuższe wypowiedzi nt. treści filmów
-naśladuje ruchy kurki
-określa położenie przedmiotów w przestrzeni
-dba o czystość otoczenia
-przestrzega zasad
-śpiewa razem z innymi piosenkę
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-powtarza fragmenty wiersza z pamięci
-zauważa dekoracje świąteczne w sklepach
-samodzielnie odtwarza wiersz z pamięci
-wymieni zwyczaje Wielkanoce
-we właściwy sposób korzysta z zabawy
-zna zasady obrony przed groźnym psem
-wymieni zwierzęta domowe
-zna ich zwyczaje, wygląd i cechy charakterystyczne
-wypowiada się zdaniami nt. zwierząt
-buduje wg własnego pomysłu
-odkłada zabawki na miejsce
-uczestniczy w ćwiczeniach porannych
-samodzielnie projektuje treść swojej pracy
-bierze udział w zabawach darmowych
-samodzielnie organizuje sobie czas
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
-rozwiązuje zdania tekstowe
-koloruje wg własnego pomysłu
-prawidłowo przelicza elementy zbioru
-wymieni, czym karmi się zwierzęta domowe
-opiekuje się zwierzętami domowymi
-śpiewa i bawi się przy piosence
-jest spostrzegawcze
-szanuje prawa innych w zabawie
-odkłada zabawki na miejsce
-ozdabia szablon ryby
-łączy sylaby w słowa
-chętnie ćwiczy
-słucha piosenki
-śpiewa piosenkę
-rysuje po śladzie
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawek
-przestrzega ustalonych zasad kodeksu
-śpiewa w zespole poznaną piosenkę
-odgaduje zagadki
-nazywa zwierzęta domowe
-wypowiada się na forum grupy
-zauważa zmiany w przyrodzie
-odtwarza podany rytm
-jest zręczne
-odróżnia wieś od miasta
-jest pomysłowe
-konstruuje z wyobraźnią
-słucha uważnie wiersza
-wymieni różnice między wsią, a miastem
-zna swój adres domowy
-reaguje na polecenia nauczyciela
-biega nie potrącając innych
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-przestrzega zasad kodeksu przedszkolaka
-wymieni zwierzęta mieszkające na wsi i w mieście
-próbuje precyzyjnie wycinać
-ozdabia pracę wg własnego pomysłu
-biega nie potrącając innych
-uzupełnia rysunek domu
-rozwiązuje labirynt
-pomaga innym w czasie sprzątania zabawek
-dokładnie koloruje
-określa wysokość domów
-posługuje się określeniami: wysoki, niski
-prawidłowo przelicza liczebnikami porządkowymi
-nazywa figury geometryczne
-rysuje linie zachowując właściwy kierunek
-układa obrazek w całość
-określa, które zdanie jest prawdziwe i fałszywe
-ma poczucie rytmu
-rozpoznaje różne rodzaje muzyki
-szybko odnajduje parę
-tworzy obrazek
-kończy rozpoczęte zdanie
-odtwarza ruch z pamięci
-rysuje okienka w wieżowcu
-zauważa różnicę między wsią, a miastem
-buduje logiczne wypowiedzi
-chętnie spaceruje
-rysuje na określony temat
-tworzy gazetkę na podany temat
-używa zwrotów grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję
Umiejętności dzieci 5letnich:
- samodzielne organizuje sobie czas
-bawi się przy piosence „My jesteśmy krasnoludki”
-tworzy przeciwieństwa
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania związane z teatrem
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
-wykleja sylwetę kolorowym papierem
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-rysuje po śladzie i precyzyjnie koloruje
-odgaduje bajkowe zagadki
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-bawi się bezpiecznie razem z innymi
-przestrzega zasad
-śpiewa na podanych sylabach
-tworzy własne opowiadanie
-powtarza określone zdania
-ilustruje treść wiersza sylwetami
-buduje dłuższe wypowiedzi
-potrafi się koncentrować
-rozpoznaje i nazywa ptaki
-określa prawdziwość treści bajki
-śpiewa piosenkę
-w sposób właściwy posługuje się głosem
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-przelicza sylaby i koloruje odpowiednią ilość oczek
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-układa zamek z figur
-chodzi parami w rzędzie i po kole
-ilustruje treść wymyślonej bajki
-opowiada treść narysowanej bajki
-samodzielnie podejmuje decyzje w zabawie
-używa zwrotów grzecznościowych
-układa określony rytm
-śpiewa zbiorowo piosenkę
-ćwiczy razem z innymi
-wykonuje określone ruchy rytmiczne
-rysuje kredkami na podany temat
-dba o porządek w miejscu pracy
-kończy rozpoczęty rysunek
-prawidłowo posługuje się przyborami do rysowania
-aktywne uczestniczy w zabawach teatralnych
-wskazuje rymujące słowa
-kończy rymem rozpoczęte zdanie
-samodzielnie przebiera się w strój sportowy
-rysuje na temat podany przez nauczyciela
-tworzy logiczne zdania
-postępuje wg instrukcji
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
-wymieni tradycje wielkanocne
-ozdabia sylwetę wg własnego pomysłu
-precyzyjnie rysuje
-potrafi wyciągać wnioski
-ilustruje treść rymowanki
-jest aktywne podczas ćwiczeń
-odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania
-dorysowuje elementy do litery „O”
-stosuje formy grzecznościowe
-szanuje wytwory prac innych
-uważnie słucha wiersza
-układa obrazek w całość
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
-wykonuje masażyk
-dorysowuje drugą część pisanki
-prawidłowo koloruje pisanki
-bawi się przy piosence zgodnie z treścią piosenki
-tworzy muzykę grając na instrumentach perkusyjnych
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-precyzyjnie składa koła z papieru
-wspólnie z innymi śpiewa piosenkę
-odkodowuje rysunek
-używa zwrotów proszę, przepraszam, dziękuje
-samodzielnie organizuje sobie czas
-śpiewa poznaną piosenkę
-prawidłowo segreguje i przelicza
- uważnie słucha opowiadania
-odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania
-samodzielnie przebiera się w szatni do wyjścia na plac
-szuka rymów do podanych słów i je wypowiada
-cierpliwie czeka na kolej w zabawie
-chętnie korzysta z książek
-opowiada treść obrazków
-słucha wiersza i odpowiada na pytania
-potrafi opowiedzieć o papudze
-zna sposoby opiekowania się ptakami
-rysuje na określony temat
-wymieni niektóre rasy psów
-wie jak należy opiekować się pieskami
-organizuje sobie czas wolny
-układa obrazek w całość
-chętnie ćwiczy
-słucha uważnie wiersza i odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
-interesuje się utworami muzyki poważnej
-reaguje na zmiany w muzyce
-układa kota z figur geometrycznych
-nazywa figury geometryczne
-prawidłowo mówi zgłoski
-wymieni domy niektórych zwierząt
-wskazuje zbiory o większej i mniejszej liczebności
-opisuje słowami wygląd niektórych zwierząt
-używa zwrotów grzecznościowych
-rysuje zwierzęta
-rozpoznaje i nazywa dźwięki wysokie i niskie
-rysuje kredkami na określony temat
-dzieli słowa na sylaby
-wypowiada właściwe słowa: zdrobnienia lub zgrubienia
-buduje logiczne zdania podczas wypowiadania się
-uważnie słucha kolegów
-odpowiada na pytania
-mówi o zauważonych zmianach w otoczeniu przyrodniczym
-prawidłowo używa liczebników porządkowych w zakresie 1-5
-interesuje się swoim miastem
-śpiewa z innymi
-nazywa wybrane obiekty
-odgaduje zagadkę
-opowiada treść ilustracji
-rysuje pastelami na określony temat
-jest samodzielne w szatni
-uzupełnia rysunek domu
-maszeruje i mówi rytmicznie rymowankę
-nazywa domy i pomieszczenia w domu
-określa ich funkcje
-kończy zdanie
-improwizuje przy muzyce
-określa czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe
-kończy rozpoczęty obrazek
-rysuje wymarzony swój pokój
-bierze udziału w ćwiczeniach ruchowych
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
-porównuje wielkość domów
-dorysowuje figury
-jest sprawne ruchowo
-stosuje zasady bezpieczeństwa
-uważnie słucha muzyki
-rysuje kredkami na podany temat
-odkłada zabawki
-porządkuje zabawki po skończonej zabawie
-słucha uważnie treści wiersza
-ilustruje sylwetami treść wiersza
-posługuje się pojęciami: na, pod , za ,obok, przy, nisko, wysoko
-samodzielnie wykonuje pracę z pudełka
-projektuje wzór dywanu
-łączy elementy układanki
-rysuje drogę z domu do przedszkola
-wyjaśni pojęcia: herb, legenda
-interesuje się historią swojej miejscowości
-wykonuje przewrót w przód
-projektuje herb swojej rodziny
-tańczy „Grozika”
-buduje wg własnego pomysłu
-słucha utworów muzyki poważnej
-powtarza rytmicznie tekst
-powtarza wiersz z pamięci
-dba o czystość najbliższego środowiska
-aktywnie uczestniczy w zajęciach
- rysuje kredkami na określony temat
-zna rolę wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt
-odpowiada na pytania
-lepi zwierzęta z plasteliny
-odpowiada na pytania
-wnioskuje nt. przyszłości bez drzew
-ma poczucie rytmu
-prawidłowo powtarza zgłoski
-rysuje pień drzewa
-jest spostrzegawcze
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
-określa liczebność zbioru
-sprawnie chwyta i zręcznie rzuca
-wskazuje drzewa liściaste i iglaste
-układa drzewa wg wielkości
-posługuje się w sposób właściwy swoim głosem w zabawie
-łączy obrazek z cieniem
-słucha uważnie wiersza
-gra na instrumentach we właściwych fragmentach wiersza
-zna sposób powstania papieru czerpanego
-dostosowuje ubiór do pogody
-wykonuje określone ruchy i powtarza rymowankę
-rysuje fale od lewej do prawej strony
-kończy rozpoczęte zdanie
-słucha wiersza i odpowiada na pytania
-buduje logiczne zdania
-wymieni mieszkańców jeziora
-śpiewa znaną piosenkę
-precyzyjnie wycina i układa puzzle