Umiejętności dziecka 4letniego:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wykazuje się znajomością warzyw i zna ich znaczenie
-tworzy logiczne wypowiedzi
-odgaduje zagadki i nazywa warzywa
-słucha uważnie innych
-wymieni warzywa z ogrodu
-rytmizuje określone teksty
-wycina puzzle, układa i przykleja poszczególne elementy puzzli
-bawi się z rówieśnikami
-bawi się zgodnie z innymi
-dokonuje syntezy sylabowej
-wymieni sposoby wykorzystywania warzyw
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczno-techniczną
-utrzymuje w czystości miejsce pracy
-przestrzega zasad
-układa zagadki
-łączy podobne elementy ze sobą
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami z innymi
-zachęcanie do uczenia się tradycyjnych zabaw
-tworzy zbiory warzyw
-przelicza liczmany liczebnikami głównymi
-aktywnie uczestniczy w zajęciu
-reaguje na polecenia nauczyciela
-aktywnie uczestnicy w pantominie
-pomaga innym
-bawi się wg własnego wyboru
-rysuje po śladzie
-śpiewa i tańczy
-ma poczucie rytmu
-odtwarza rytm w czasie słuchania muzyki
-powtarza motywy rytmiczne
-biega bez potrąceń
-dorysowuje i koloruje
-wymieni warzywa, o których była mowa w wierszu
-bawi się razem z innymi
-powtarza prawidłowo zgłoski
-uważnie słucha tekstu wiersza
-tworzy dialog
-pamięta o wszystkich zasadach bezpieczeństwa podczas spaceru
-rozpoznaje i nazywa kolory
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-precyzyjnie łączy liniami przedmioty
-odgaduje zagadki
-potrafi nazwać drzewa i grzyby rosnące w lesie
-lubi przebywać na świeżym powietrzu
-prawidłowo posługuje się farbami
-potrafi wyciąć dany kształt
-łączy liniami odpowiednie elementy ze sobą
-maluje farbami liście
-odbija liście na kartce tworząc kompozycję
-tworzy słowa przeciwstawne
-pomaga innym w czasie porządkowania zabawek
-śpiewa piosenkę, tańczy przy śpiewie
-odwzorowuje podaną liczbę elementów
-segreguje i poprawnie przelicza liczmany
-zna zasady zabawy w „Berka”
-koloruje wg własnego pomysłu
-rozpoznaje głos kolegi
-tworzy obrazek wg swojego projektu
-śpiewa piosnkę lub jej fragmenty
-prawidłowo wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze
-rozumie potrzebę częstego spaceru
-rozwiązuje labirynt
-odróżnia prawdę od kłamstwa
-pomaga innym po skończonej zabawie
-nie przeszkadza innym w zabawie
-zna słowa rymowanki
-rozpoznaje i nazywa niektóre grzyby jadalne i niejadalne
-wypowiada się nt. darów lasu
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-nazywa domy zwierząt
-wykonuje ćwiczenia mowy
-zna sposoby spędzania zimy przez niektóre zwierzęta
-stosuje pojęcia: wysoko, nisko
-prawidłowo chodzi na czworakach
-samodzielnie tworzy jesienną pracę
- wykazuje dużą aktywność
-rozpozna postać jeża
-rysuje pastelami na określony temat
-powtarza rymowankę
-bawi się wg własnego wyboru
-rysuje linie
-dobiera obrazki w pary
-stosuje w praktyce pojęcie „para”
-wskazuje części ciała
-szybko odnajduje swoją parę
-odgaduje zagadki słowne
-śpiewa piosenkę
-reguluje głos podczas zabawy
-rysuje w powietrzu kontury drzew
-potrafi opowiedzieć o życiu zwierząt w lesie
-wyszukiwanie określonych sylwet wymienionych w wierszu
-określa pogodę
-stosuje pojęcia „wysoko- nisko”
-odkodowuje obrazek
-kończy zdanie
-bawi się wspólnie z innymi dziećmi
-bawi się przy piosence
-słucha uważnie opowiadania
-potrafi wypowiedzieć się nt. życia gryzoni
-maszeruje para za parą
-znajduje swoja parę
-maluje abstrakcyjny obraz
-tworzy rymy do podanych słów
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-odgaduje zagadki
-układa z figur wg swoich wzorów
-zapamiętuje treść wiersza
-mówi wiersz lub jego fragmenty z pamięci
-zauważa zmiany w przyrodzie jesienią
-zna tradycyjne zabawy
-zna i stosuje symbole pogody
-wycina określone elementy
-układa wycięte elementy w całość
-korzysta w sposób bezpieczny ze sprzętu
-dzieli słowa na sylaby
-dopasowuje
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-jest twórcze
-odgaduje nazwy darów
-określa liczebność wg usłyszanych dźwięków
-zna kolory
-koloruje wg własnego pomysłu
-szanuje prawa innych w zabawie
-uczestniczy w zabawie muzyczno-ruchowej
-kończy zdanie
-wyraża treść opowieści ruchem
-precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne
-reguluje głos podczas mówienia
-improwizuje ruchem przy określonej muzyce
-tworzy własne wypowiedzi nt. treści filmu
-jest skoncentrowane podczas oglądania filmu
- określa znaczenie i rodzaj deszczu
-reaguje na polecenia
-zna zabawę „Uciekaj…..
-odkłada zabawki na miejsce
-rysuje widok zza okna
-jest kreatywne podczas pantomimy
-wymieni produkty zdrowe i niezdrowe
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-mówi o zauważonych zmianach w przyrodzie
-układa zagadki o określonym przedmiocie
-chętnie wykonuje ćwiczenia logorytmiczne
-uważnie słucha, układa zagadki, pyta
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-dba o swoje zęby
-rozumie znaczenie przebywania na powietrzu
-słucha poleceń nauczyciela
-przygotowuje się do robienia zakupów
-odkłada zabawki na miejsce
-rozpoznaje słowa, dzieli je na sylaby
-jest twórcze
-przelicza liczebnikami głównymi
-segreguje wg koloru
-interesuje się zmianami w przyrodzie
-powtarza rymowankę
-dzieli słowa na sylaby
-składa i wycina serwetkę
-śpiewa rymowankę
-słucha wiersza
-zna zasady właściwego ubierania się jesienią
-ilustruje ruchem treść piosenki
-określa siłę wiatru
-rytmicznie powtarza zgłoski
-rysuje i koloruje
-myje owoce przed zjedzeniem
-samodzielnie wykonuje szaszłyki
-postępuje w sposób bezpieczny
-odnajduje szybko swoją parę
-odtwarza tupaniem, klaskaniem struktury rytmiczne
Umiejętności dzieci 5letnich:
-organizuje sobie czas do zabawy
-jest spostrzegawcze
-bawi się w zabawy tematyczne
-słucha uważnie opowiadania o warzywach
-wypowiada się na forum grupy
-lepi z plasteliny okazy warzyw
-utrzymuje porządek w miejscu pracy
-reaguje na polecenia nauczyciela
-odgaduje nazwy warzyw
-śpiewa piosenkę
-pomaga innym podczas sprzątania
-dzieli słowa na sylaby
-rozpoznaje warzywa po dotyku
-rozpoznaje i nazywa warzywa
-wypowiada się nt. treści wiersza
-szybko reaguje na polecenia słuchowe i wzrokowe
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-określa kierunki: po prawej, po lewej…..
-wypowiada się nt. zalet buraka
-bawi się zgodnie z innymi
-bawi się zgodnie z innymi
-słucha wiersza z uwagą
- rozpoznaje i nazywa warzywa
-odtwarza podany rytm
-przelicza prawidłowo
-kontynuuje rytm
-jest sprawne ruchowo
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
-jest zręczne
-odgaduje nazwy owoców po smaku
-nazywa określone warzywa
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-porusza się nie potrącając innych
-zapamiętuje treść nowej piosenki
-śpiewa nowo poznaną piosenkę
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy
-rozpoznaje warzywa
-określa ich wygląd i smak
-jest sprane manualnie, lepi z plasteliny na określony temat
-bawi się zgonie z innymi
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-wypowiada się nt. znanych sobie warzyw
-szybko reaguje na polecenia nauczyciela
-odgrywa scenki z wykorzystaniem sylwet warzyw
-jest sprawne ruchowo
-jest zręczne i zwinne
-słucha poleceń nauczyciela
-jest spostrzegawcze
-precyzyjnie rysuje po saldzie
-bawi się zgodnie w grupach
-szanuje przedszkolne zabawki
-rysuje elementy o jeden więcej i o jeden mniej
-chodzi na czworakach
-słucha uważanie wiersza
-wypowiada się nt. treści wiersza dotyczącego lasu
-buduje logiczne zdania
-sprawne wypełnia sylwety kawałkami papieru
-dba o porządek w miejscu pracy
-opowiada o przygodach Treflinki
-tworzy krótkie opowiadanie
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-przestrzega zasad kodeksu
-jest spostrzegawcze
-ma bogatą wyobraźnię
-porusza się we właściwych kierunkach
-zna wygląd dzięcioła i określa różne jego gatunki
-wymieni cechy charakterystyce dzięcioła
-ma poczucie rytmu
-reaguje na zmianę sygnału
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa
-wyciąga wnioski z prowadzonych badań
-śpiewa i tańczy przy piosence
-w sposób właściwy korzysta ze swojej przestrzeni
-koloruje wg polecenia słownego
-przelicza w zakresie dostępnym sobie
-słucha poleceń słownych
-jest sprawne ruchowo, zręczne i zwinne
-nazywa napotkane drzewa owocowe
-naśladuje zachowanie jeżyka
-rysuje po śladzie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-samodzielnie organizuje sobie czas
-koloruje obrazek wg kodu
-sprawnie porusza się na czworakach
-ma poczucie rytmu
-wykonuje polecenia rytmicznie
-czerpie radość z udziału w zabawach muzycznych
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-obserwuje zachowanie przedmiotów, wyciąga wnioski
-dzieli się zabawkami
-odkłada zabawki na miejsce
-układa elementy od najmniejszego do największego
-porusza się we właściwych kierunkach
-odgaduje zagadki
-wypowiada się t drzew rosnących w lesie
-jest sprawne ruchowo
-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe
- gromadzie odpowiednie skarby jesieni
-słucha poleceń słownych
-śpiewa i tańczy przy muzyce
-odwzorowuje liczebność zbiorów
-odkłada zabawki na miejsce
-układa obrazek w całość
-odgaduje zagadki
-ma poczucie równowagi
-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
-słucha wiersza z uwagą
-zna zwyczaje zwierząt w czasie jesienno- zimowego okresu
-pomaga zwierzętom
-samodzielne wykonuje pracę plastyczną
-reaguje na polecenia nauczyciela
-chętnie maluje, rysuje
-samodzielnie wybiera czas i miejsce zabawy
-wykonuje pracę plastyczną
-aktywnie ćwiczy
-słucha uważnie wiersza
-mówi wiersz z pamięci
-wypowiada się całymi zdaniami
-prawidłowo powtarza zgłoski
-stosuje zasady bezpieczeństwa
-wykonuje polecenia nauczyciela
-lepi kulki z plasteliny
-wykonuje pracę plastyczną
-przestrzega zasad kodeksu
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-łączy sylaby tworząc słowa
-odpowiada na pytania
-zna kierunki: lewy, prawy
-prawidłowo przelicza
-odwzorowuje liczebność zbioru
-jest sprawne ruchowo
-podskakuje obunóż i jednonóż
-reaguje na polecenia słuchowe
-dodaje i odejmuje w zakresie 6
-bawi się zgodnie
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-przelicza ilość sylab w słowach
-powtarza tekst wiersza
-z uwagą ogląda film
-potrafi opowiedzieć fabułę filmu
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-obrysowuje dłonie, wycina je i przykleja tworząc jeża
-spaceruje chętnie niezależnie od pogody
-słucha poleceń
-śpiewa i bawi się przy piosence
-pomaga innym w czasie porządkowania
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-słucha z uwaga opowiadania
-wypowiada się t zwyczajów zwierząt leśnych
-jest sprawne ruchowo
-jest skoczne i zwinne
-odgaduje prawdziwość wypowiedzi
-potrafi opowiedzieć o jeżu
-bawi się wg własnego wyboru
-bawi się zgodnie z innymi
-wypowiada się nt. spiżarni
-śpiewa piosenki
-aktywnie ćwiczy
-wypowiada się nt. zapasów w spiżarni
-poznanie rodzajów przetworów
-wie, ze kiszonki są zdrowe
-wycina sylwety warzyw i owoców
-porządkuje miejsce pracy
-nazywa zaobserwowane ptaki
-rzuca do celu
-wypowiada rymy do podanych słów
-odkłada zabawki na miejsce
-przelicza prawidłowo
-rysuje w powietrzu określone owoce
-zna wartości odżywcze surówek
-wypowiada się nt. ulubionej surówki
-zna słowa piosenki
-potrafi ją zaśpiewać
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-rzuca celnie do kosza
-słucha wiersza z uwagą
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-bawi się zgodnie z innymi
-posługuje się umiarkowanym głosem
-dzieli słowa na sylaby
-przyjmuje prawidłową postawę
-prawidłowo przelicza liczebnikami porządkowymi
-dodaje i odejmuje z zakresie dostępnym sobie
-jest sprawne ruchowo
-jest skoczne i zwinne
-chętnie spaceruje
-celnie rzuca
-przelicza prawidłowo
-wymieni znane sobie przetwory z owoców
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-rysuje wg wzoru
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-reaguje na zmianę muzyki
-śpiewa piosenkę
-słucha utworów muzyki poważnej
-zna sposób kiszenia kapusty
-wymieni produkty potrzebne do zakiszenia kapusty
-dba o higienę rąk podczas pracy
-celnie rzuca
-tworzy zdrobnienia do podanych słów
-pomaga innym w czasie sprzątania
-śpiewa i tańczy przy muzyce
-wymieni potrawy wykonywane z ziemniaka
-omówi budowę ziemniaka
-jest sprawne ruchowo
-jest zręczne i zwinne
-zachowuje się w sposób bezpieczny podczas spaceru
-jest samodzielne w szatni
-rzuca celnie do kosza
-jest twórcze
-bawi się zgodnie z innymi współpracując i współdziałając