Umiejętności dziecka 4letniego:
-w sposób właściwy operuje głosem
-jest spostrzegawcze
- wie do czego służy globus
-wypowiada się na określony temat budując zdania
-interesuje się życiem ludzi w innych krajach
-samodzielnie przebiera się w szatni
-skacze na dwóch nogach
-precyzyjnie rysuje po śladzie
- dzieli się zabawkami
-sprząta zabawki razem z innymi
-śpiewa i tańczy
-przelicza liczebnikami głównymi
-wie jak należy stemplować
-wykonuje samodzielnie pracę plastyczną
-jest sprawne ruchowo
-bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
-maluje wg kodu
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-wyszukuje właściwe przedmioty
-określa ich wielkość
-przelicza w zakresie dostępnym sobie
-układa określone rytmy
-skacze obunóż
-powtarza wskazany ruch
-kończy pracę plastyczną
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-prawidłowo wypowiada zgłoski
-aktywnie ćwiczy
-uważnie słucha poleceń ruchowych
-przestrzega zasad
-słucha poleceń nauczyciela
-wypowiada skojarzenia ze słowem „zima”
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-składa szablon w całość
-zna zabawę „Stary niedźwiedź”
-słucha wiersza z uwagą
-odpowiada na pytania
-nazywa zwierzęta polarne
-spaceruje parami w bezpiecznej odległości
-słucha i reaguje na polecenia nauczyciela
-jest kreatywne
-precyzyjnie wykonuje ćwiczenia graficzne
-przestrzega zasad dobrej zabawy
-formuje z plasteliny „węża”
-odgaduje głos kolegi
-słucha uważnie opowiadania nauczyciela
-nazywa zwierzęta sawanny
-zna ich zwyczaje
-lubi spacery na świeżym powietrzu
-biega bez potrąceń innych
-prawidłowo wykonuje zadanie oddechowe
-improwizuje przy muzyce
-maluje żyrafę zgodnie z instrukcją
-prawidłowo wykonuje zdana ruchowe
-biega nie potrącając innych
-rozpoznaje i nazywa emocje
-lepi żółwia z plasteliny
-wie jak wygląd żółw
-naśladuje wybrane zwierzątko
-przelicza prawidłowo
-posługuje się określeniami duży, mały
-klasyfikuje przedmioty
-zamalowuje słonia
-dostrzega zmiany w przyrodzie
-biega bez potrąceń
-improwizuje ruchowo przy muzyce
-konstruuje ciekawe budowle
-przestrzega ustalonych zasad
-uzupełnia rysunek
-zapamiętuje rymowankę
-zna tekst piosenki
-śpiewa piosenkę fragmentami lub w całości
-rozumie dlaczego spacery są ważne dla zdrowia
-reaguje na polecenia
-wykonuje określone ćwiczenia
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-koloruje wg wzoru
-rozpoznaje i nazywa zwierzęta
-słucha uważnie wierszy
-wypowiada się na forum grupy
-rysuje na określony temat
-przelicza prawidłowo
-powtarza rymowankę
-interesuje się kosmosem
-przegląda książki, albumy
-interesuje się planetami
-słucha uważnie wiersza
-uczy się fragmentami wiersza na pamięć
-potrafi wypowiedzieć się nt. kosmosu, planet, układu słonecznego
-konstruuje wg własnej wyobraźni
-sprawnie wycina
-precyzyjnie rysuje po śladzie
-przelicza liczebnikami porządkowymi
-samodzielnie rysuje pracę plastyczną
-określa wielkość przedmiotów
-koloruje wg wzoru
-bawi się przy znanej piosence
-układa kompozycje z figur
-nazywa poszczególne figury geometryczne
-bawi się razem z innymi dziećmi
-słucha poleceń nauczyciela
-układa wg wzoru
-odpowiada na pytania
-bawi się zgodnie w małych grupach
-tworzy skojarzenia
-tworzy improwizacje ruchowe przy muzyce
-ma poczucie rytmu
-naśladuje „ robota”
- przestrzega zasad
-naśladuje ruchy robota
-przelicza dźwięki
-rysuje po śladzie
-pomaga innym w czasie zabawy i sprzątania
-chodzi pod „dyktando ruchowe”
-sucha uważnie wiersza
-wypowiada się nt. swoich marzeń
-buduje logiczne zdania
-nazywa figury geometryczne
-samodzielnie organizuje sobie czas i zabawę
-odgaduje zagadki słuchowe
-aktywnie uczestniczy w zabawach
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania
-interesuje się książkami
-wie jak ważna jest przyjaźń
-ma poczucie równowagi
-interesuje się zjawiskami przyrodniczymi
-utrzymuje równowagę
-naśladuje ruchy zwierząt
-wypowiada życzenia
-przestrzega ustalonych zasad
-odtwarza podany rytm
-odgaduje tytuły bajek
-zachowuje właściwą postawę podczas oglądania filmu
-utrzymuje równowagę podczas zabawy
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-powtarza rytm
-potrafi pokazać mimiką twarzy określone uczucia
-przelicza prawidłowo liczebnikami głównymi i porządkowymi
-łączy w pary przedmioty
-jest samodzielne w szatni
-interesuje się przyrodą
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-powtarza tekst śpiewając
-jest odważne podczas występów przed publicznością
-tańczy i śpiewa z innymi
-jest samodzielne podczas przebierania się w szatni
-słucha poleceń nauczyciela
-uważnie wsłuchuje się w treść bajki
-potrafi okazać określone uczucia
-jest twórcze
-zna i bawi się w zabawę „Jawor, jawor”
-określa miejsce położenia
-ogaduje bajkowe zagadki
-zna bohaterów i tytuły bajek
-opowiada treść bajek
-interesuje się zjawiskami przyrodniczymi
-słucha poleceń i na nie szybko reaguje
-odtwarza rymowankę
-śpiewa piosenkę
Umiejętności dziecka 5letniego:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wykonuje doświadczenie
-wyciąga wnioski
-śpiewa i bawi się przy znanej piosence
-słucha uważnie opowiadania
-wypowiada się nt. życia na kontynentach: Antarktydy i Arktyki
-samodzielnie wykonuje prace wg instrukcji nauczyciela
-rysuje swoje ulubione zwierzę polarne
-precyzyjnie rysuje po śladzie
-używa zwrotów grzecznościowych
-w bezpieczny sposób korzysta z zabawek
-koloruje wg wzoru
-wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-rozwiązuje zagadki o zwierzętach
-słucha informacji na temat zwierząt
-celnie rzuca
-odtwarza krótkie motywy muzyczne, rymowanki
-śpiewa rymowanki
-bawi się w sposób bezpieczny
-celnie rzuca
-dzieli słowa na sylaby
-jest spostrzegawcze
-pomaga innym w porządkowaniu zabawek
-dzieli się zabawkami
-rysuje wg wzoru
-podaje określenia dotyczące „śniegu”
-układa koła wg polecenia matematycznego
-prawidłowo przelicza
-celnie rzuca i prawidłowo chwyta
-zauważa zmiany w przyrodzie
-rzuca do określonego celu
-nazywa zwierzęta polarne
-opowiada o zwierzętach
-określa kierunki: prawo, lewo
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-śpiewa i bawi się przy znanej piosence
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-odtwarza podany rytm
-recytuje rymowankę wg polecenia: cicho, głośno….
-słucha utworów muzyki klasycznej
-wykonuje pracę wg określonego wzoru
-rozumie znaczenie spacerów dla zdrowia człowieka
-celnie rzuca
-kończy rozpoczęty rysunek
-szanuje prawa innych w zabawie
-szanuje przedszkolne zabawki i wytwory zabaw innych
-kończy rozpoczęte słowa
-śpiewa i bawi się przy piosence
-uważnie słucha wiersza
-odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
-pamięta o nie oddalaniu się od rodziców
-jest zręczne
-dostrzega zamiany w przyrodzie
-celnie rzuca
-wymieni czynności jakie wykonuje niedźwiedź
-kończy rozpoczęty obrazek
-wypowiada się nt. zwierząt egzotycznych
-powtarza treść wiersza z pamięci
-wypowiada się nt. zwyczajów i życia lwa
-precyzyjnie wycina
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-prawidłowo chodzi na czworakach
-lubi rysować
-używa zwrotów grzecznościowych
-szanuje prawa w zabawie
-wypowiada się nt. życia krokodyli
-słucha uważnie wiersza
-mówi słowa określające krokodyla
-wyjaśni pojęcie „krokodyle łzy”
-ma poczucie rytmu
-powtarza podany temat rytmiczny
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-wypowiada się nt. treści obrazka
-koloruje obrazek
-jest kulturalne wobec innych
-zachęcanie do zgodnej zabawy
-dzieli słowa na sylaby i przelicza ich ilość w słowach
-powtarza rymowankę
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
-słucha i wskazuje odpowiednia ilość dźwięków
-celnie rzuca i prawidłowo chwyta
-odgaduje czy zdania są prawdziwe czy fałszywe
-precyzyjnie koloruje i rysuje po śladzie
-określa tempo mówienia: wolne- szybkie
-lepi z plasteliny słonia
-współpracuje z innymi w zespole
-wykonuje określone ruchy
-kończy kolorowankę
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-szanuje przedszkolne zabawki
-szanuje wytwory prac rówieśników
-precyzyjnie wykonuje prace plastyczne
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na określone pytania
-ma bogatą wiedzę nt. zwierząt egzotycznych
-jest sprawne ruchowo
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-jest sprawne ruchowo
-wypowiada się nt. życia zwierząt
-używa zwrotów grzecznościowych
-bawi się zgodnie w małych grupach
-opowiada treść obrazka
-układa z figur geometrycznych
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na szereg pytań
-wypowiada się na forum grupy
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-dba o porządek w miejscu pracy
-prawidłowo przelicza
-tworzy logiczne zdania
-dorysowuje brakujące elementy
-używa zwrotów grzecznościowych
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-konstruuje z klocków ciekawe budowle
-rozwiązuje zagadki
-potrafi się wypowiedzieć nt. księżyca, gwiazd, planet, słońca
-rysuje na kartce oburącz
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa podczas zabawy
-prawidłowo wypowiada zgłoski
-tworzy własne improwizacje przy muzyce
-zna i stosuje zasady gry
-umie pogodzić się z porażką
-zachowuje właściwą postawę w czasie ruchu i stania
-układa obrazek w całość
-koloruje wg własnego pomysłu
-odtwarza wskazany ruch
-zachowuje właściwą postawę podczas oglądania filmu
-wypowiada się nt. treści filmu
-rysuje syrenkę
-prawidłowo posługuje się kredkami
-odgaduje głosy
-odtwarza ruchy innych
-samodzielnie podejmuje decyzje co do zabawy
-odpowiada za swoje czyny
-wyjaśni pojęcie „astronom”
-słucha opowiadania nt. Mikołaja Kopernika
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-zauważa zmiany w przyrodzie
-projektuje i lepi z plasteliny
-dokonuje własnego wyboru zabawy i zabawek
-dzieli słowa na sylaby
-opowiada treść ilustracji
-reaguje na sygnały
-zna i wymieni etapy powstania książki
-szanuje książki
-rysuje kredkami na określony temat
-wypowiada się nt. swojej pracy
-bawi się w małych grupach
-bawi się razem z innymi
-wypowiada się nt. ulubionej bajki
-rysuje na określony temat
-słucha uważnie wiersza
-wymieni nazwy zawodów osób pracujących przy powstaniu książki
-wymieni „domy książek”
-dba o książki i je szanuje
-wyjaśni pojęcie” morał”
-ilustruje wiersz sylwetami
-chętnie odgrywa scenki na forum grupy
-rysuje po śladzie
-dba o zabawki i je szanuje
-samodzianie organizuje sobie zabawę
-dzieli słowa na sylaby
-wspólnie z innymi śpiewa piosenkę
-segreguje książki i tworzy zbiory
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi
-jest samodzielne
-kojarzy poszczególne słowa w tytułem bajki
-układa treść swojej bajki
-rysuje bohatera ulubionej bajki
-rozpoznaje odgłosy
-tworzy improwizacje melodyczne
-samodzielnie ozdabia sylwetę
-dostrzega zamiany w przyrodzie
-opowiada o pracy w bibliotece
-rozwiązuje labirynt
-rysuje po śladzie
-odkodowuje obrazek
-słucha bajki
-opowiada o bohaterach bajki
-rozwiązuje zagadki
-ozdabia pantofelek wg wlanego pomysłu