Umiejętności dziecka 4 letniego:
-przestrzega ustalonych zasad
-kończy zdanie
-jest twórcze słownie
-mówi wiersz z pamięci
-wymienni oznaki zimy
-słucha uważnie
-zauważa podczas spaceru oznaki zimy
-słucha poleceń i reaguje na nie
-rysuje bałwana i koloruje
-dzieli się zabawkami
-powtarza rymowankę z pamięci
-aktywnie ćwiczy
-rysuje pastelami na określony temat
-właściwie posługuje się tymi kredkami
-wdrażane do bezpiecznej zabawy
-reaguje na polecenia
-lepi z plasteliny bałwanka
-dokonuje syntezy sylabowej wyrazów
-posługuje się umiarkowanym głosem
-mówi kojarzenia z zimą
-określa położenie bałwanka
-segreguje śniegowe gwiazdki
-układa rytmy
-jest spostrzegawcze
-organizuje zabawy w małych zespołach
-szybko reaguje na polecenia
-jest twórcze
-bawi się razem z innymi podczas zabawy ze śpiewem
-przestrzega zasad ustalonych wspólnie
-zna oznaki zimy
-łączy w odpowiednie pary
-reaguje na umówione sygnały
-określa nastrój piosenki
-śpiewa fragmenty piosenki
- zauważa zmiany na drzewach
-tańczy przy muzyce
-śpiewa piosenkę
-precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne
-mówi umiarkowanym głosem
-określa składniki pogody
-wykonuje zadania ruchowe
-słucha uważnie opowiadania
-określa kolejność zdarzeń
-wypowiada się na forum grupy
-dokonuje samodzielnego wyboru miejsca zabawy i zabawek
-rozpoznaje drzewa: świerk, sosna
-słucha wiersza ze zrozumieniem
-tworzy słowa z sylab
-precyzyjnie wycina obrazki
-porządkuje po zabawie
-bawi się w wybranych kącikach zainteresowań
-koloruje wg wzoru
-rytmicznie recytuje tekst
-uważnie ogląda film
-wypowiada się nt. treści filmu
-przestrzega zakazu dotykania i włączania urządzeń elektrycznych
-buduje dłuższe wypowiedzi
-nazywa ozdoby choinkowe
-określa ich miejsce na choince
-prawidłowo przelicza
-podaje wynik rozwiązania zadań matematycznych
-reaguje na zmianę w muzyce podczas zabawy
-porusza się parami podczas spaceru
-rozpoznaje kolędy
-śpiewa niektóre z kolęd
-rozwiązuje łamigłówkę
-współdziała w zabawie
-układa z pasków gwiazdki
-ma dobrą pamięć ruchową
-powtarza ruch
-rozpoznaje dźwięk instrumentów
-odgaduje ich nazwę
-tworzy akompaniament grając na instrumentach
-prawidłowo się nimi posługuje
-rysuje wzory
-rozwiązuje labirynt
-odkłada zabawki na miejsce
-szybko reaguje na polecenia nauczyciela
-koloruje szalik
-nazywa kolory
-buduje logiczne wypowiedzi
-zauważa zmiany w przyrodzie o tej porze roku
-naśladuje określone ruchy
-składa obrazek w całość
-projektuje i koloruje
-mówi umiarkowanym głosem
-precyzyjnie koloruje
-odgaduje zagadki
-tworzy logiczne wypowiedzi na określony temat
-zna i wymieni tradycje Bożego Narodzenia
-zauważa świąteczne dekoracje
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-szanuje prawa innych w zabawie
-przelicza w zakresie dostępnym sobie
-estetycznie skleja ze sobą określone elementy
-zachowuje się w sposób bezpieczny podczas zabaw na placu
-uważnie słucha bajki czytanej przez nauczyciela
-śpiewa znane kolędy
-ozdabia wg własnego projektu Mikołajowy but
-poprawnie posługuje się kredkami
-przelica ozdoby i segreguje je wg wyglądu
-posługuje się pojęciami: wyżej, niżej …
-określa siłę wiatru
-wykonuje masażyk
-stara się precyzyjnie wyciąć, ułożyć i ozdobić
-dokonuje wyboru zabawek
-kończy rozpoczęte zdanie
-odróżni muzykę głośną od cichej
-wie ze hałas szkodzi
-tańczy przy muzyce
-zauważa zamiany w przyrodzie
-słucha poleceń nauczyciela
-odgaduje podane zagadki
-dba o porządek w miejscu zabawy
-przestrzega zasad ustalonych wcześniej
-rysuje Mikołaja
-słucha wiersza z uwagą
-ilustruje ruchem treść wiersza
-jest szybkie i zwinne
-biega nie potrącając innych
-słucha wiersza ze zrozumieniem
-ilustruje treść wiersza
-samodzielnie organizuje sobie zabawę
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-łączy sylwety z cieniami
-nazywa dni tygodnia
-wie, że 31 grudnia następuje zmiana roku ze starego na nowy
-buduje dłuższe wypowiedzi
-pracuje zespołowo
-wie do czego służy kalendarz
-rozwiązuje zagadki obrazkowe
-rysuje na podany temat
-aktywnie ćwiczy
-rozróżni pory dnia: dzień i noc
-maluje farbami na podany temat
-zna znaczenie spacerów dla zdrowia
-odgaduje zagadkę po opisaniu szczegółów postaci
-jest twórcze podczas ozdabiania
-potrafi wskazać cechy poszczególnych pór roku
-buduje logiczne wypowiedzi
-wymieni w kolejności pory roku
-określa logiczność zdań
-rysuje skojarzenia związane zimą
-rysuje na określony temat
-powtarza zgłoski
-ilustruje ruchem treść piosnki
-wymieni rodzaje zabaw na śniegu
-chętnie organizuje zabawy na świeżym powietrzu
-lepi bałwanki z plasteliny
-przelicza i porównuje wielkość
-bawi się przy piosence
-aktywnie uczestniczy w zabawach pooranych
-wymieni w kolejności dni tygodnia
-wypowiada się na forum grupy
-dzieli słowa na sylaby
-rysuje na określony temat
Umiejętności dzieci 5letnich:
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy i zabawek
-ma bogatą wiedzę nt. zimy
-powtarza rymowankę
-tworzy zdania nt. treści obrazków
-układa obrazki wg właściwej kolejności
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-postępuje wg instrukcji nauczyciela
-reaguje na polecenia nauczyciela
-rozpoznaje i nazywa wielkości figur
-przestrzega zasad
-organizuje sobie zabawę
-zna i śpiewa piosenkę do zabawy
-precyzyjnie wycina
-uważnie słucha utworu
-wypowiada się nt. wysłuchanej treści bajki
-słucha utworów muzyki poważnej
-tworzy własne improwizacje ruchowe
-przestrzega zasad kodeksu
-wypowiada się na forum grupy
-określa czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe
-dba o porządek w miejscu zabawy
-bawi się zgodnie z innymi
-jest sprawne manualnie
-precyzyjnie koloruje
-określa wielkość przedmiotów
-prawidłowo przelicza
-jest sprawne ruchowo
-współdziała zespołowo
-określa dzisiejszą pogodę
-szybko reaguje na polecenia
-określa przymiotnikami „śnieg”
-dorysowuje właściwą liczbę elementów
-precyzyjnie dorysowuje
-podaje określenia związane z zimą
-odtwarza podany rytm
-śpiewa rymowankę
-szybko ustawia się w kole
-tworzy kompozycję stemplując
-szanuje prawa do dobrej zabawy
-samodzielnie organizuje sobie zabawę
-rozpoznaje i nazywa dźwięki
-tworzy logiczne zdania
-wypowiada się nt. cech charakterystycznych zimy
-dostosowuje ubiór do pogody
-reaguje na sygnały słowne
-tworzy pracę plastyczną
-przestrzega zasad kodeksu
-określa czynności ludzi
-projektuje swoją bombkę
-uważnie słucha opowiadania
-odpowiada na pytania nauczyciela
-samodzielnie tworzy pracę plastyczną
-zauważa zmiany w przyrodzie zimą
-śpiewa wspólnie kolędę
-precyzyjnie wycina i układa obrazek w całość
-rozpoznaje przedmioty dotykając je
-powtarza z pamięci rymowankę
-słucha uważnie treści wiersza
-powtarza fragmenty wiersza z pamięci
-śpiewa kolędy
-zna tradycje świąt Bożego Narodzenia
-przestrzega zasad kodeksu przedszkolnego
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-śpiewa poznaną kolędę
-porządkuje swoje miejsce zabawy
- w sposób właściwy posługuje się określeniami: na, pod, za, obok, z prawej strony z lewej strony
-prawidłowo przelicza
-bezpiecznie porusza się parami
-mówi z pamięci swoje „role jasełkowe”
-słucha uważnie wiersza
-zna tradycje mikołajkowe
-odrysowuje dłonie, precyzyjnie je wycina i przykleja na kartce
- mówi o zauważonych zmianach w przyrodzie
-szybko stawia się na zbiórki
-tworzy logiczne zdania
-chętnie pomaga innym
-przestrzega zasad w czasie ćwiczeń i spaceru
-stawia się na zbiórki
-sam organizuje sobie czas wolny
-szanuje zabawki swoje i innych
-koloruje i łączy z cieniem obrazek
-mówi rytmicznie tekst
-zna tradycje świąt Bożego Narodzenia
-wypowiada się pełnymi zdaniami
-precyzyjnie wycina
-dba o porządek w miejscu pracy
-nazywa zauważone ptaki
-powtarza rymowankę
- rysuje i koloruje anioła
-chętnie ćwiczy
-układa życzenia
-przestawia je na forum grupy
-zna tradycje bożonarodzeniowe
-bawi się na placu zabaw w sposób bezpieczny i zgodny
-zna i stosuje pojęcia przestrzenne
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-odgaduje nazwę zabawki
-wie na czym polega rytm
-układa rytm z podanych obrazków
-zna znaczenie spacerów dla zdrowia i często uczestniczy w spacerach
-projektuje swoje ciasteczka
-porządkuje salę po skończonej zabawie
- rysuje po śladzie i dokładanie koloruje
-segreguje tworząc zbiory
-rytmizuje tekst wierszyka
-śpiewa piosnkę fragmentami lub w całości
-jest twórcze
-potrafi precyzyjnie wycinać i oryginalnie ozdabiać
-samodzielnie projektuje
-segreguje i klasyfikuje wg kształtu
-samodzielne projektuje
-wykonuje łańcuch choinkowy
-określa i rozpoznaje zapachy
-zna tradycje potraw świątecznych
-zachowuje prawidłową postawę
-przelicza sylaby w słowach
-reaguje na słowo „rok”
-jest aktywne ruchowo podczas zabaw porannych
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-nazywa rodzaje zegarów
-zna ich budowę
-rysuje kredkami na określony temat
-dba o przybory do rysowania
-zna znaczenie przebywania na świeżym powietrzu
-rozpoznaje i nazywa zegary dawnej i dziś
-odgaduje słowo i przelicza w nim sylaby
-odgaduje zagadki
-wypowiada się nt. treści ilustracji
-tworzy dłuższe wypowiedzi
-powtarza z pamięci rymowankę
-ilustruje ruchem treść piosenki
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-rozpoznaje po dotyku przedmioty
-korzysta z zabawek we właściwy sposób
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-prawidłowo powtarza zgłoski
-wymieni nazwy dni tygodnia wg kolejności
-potrafi określić jaki jest dzisiaj dzień tygodnia
-odróżnia kierunki: prawo, lewo
-mówi wyliczankę o dniach tygodnia
-kończy logicznie rozpoczęte zdanie
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
-tworzy rymy do podanych słów
-słucha wiersza z uwagą
-zachowuje właściwą postawę podczas oglądania
-nazywa dni tygodnia
-nazywa pory roku
-wycina precyzyjnie nożyczkami
-przestrzega zasad dobrej zabawy
-aktywnie uczestniczy w zabawie
-wyraża określone emocje
-eksperymentuje i wyciąga wnioski
-słucha uważnie tekstu bajki
-wymienia nazwy poszczególnych miesięcy
-dostrzega uroki zimowego krajobrazu
-bawi się przy wyliczance
-tańczy przy muzyce
-rysuje na podany temat